علائم و نشانه های مسمومیت با گاز CO

علائم مسمومیت با گاز CO

مونوکسید یا همان گاز CO گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که اغلب به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می شود. استنشاق این گاز، بسته به میزان غلظت آن در هوای آلوده، باعث بروز علائم و آسیب های متفاوتی در بدن انسان میشود. بطوری که میتوان این نوع علائم را در سه دسته، خفیف، متوسط و شدید دسته بندی کرد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که نوع علائم بروز دهنده با مسمومیت گاز co، به نوع واکنش های بدن هر فرد هم بستگی دارد. بطور مثال، اگر در یک مکان چندین نفر هم زمان با هم دچار مسمومیت گازگرفتگی با گاز co  شوند، ممکن است علایم خفگی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. حال باید تمامی علائم و آسیب های حاصل از گازگرفتگی را در نظر داشته باشید تا بتوانیم از وقوع این فاجعه به سرعت جلوگیری کنیم:

سردرد

شایع ترین علائم گازگرفتگی با گاز co، سردرد میباشد بطوری که این سردرد به طور مداوم در ناحیه جلو سر میباشد. با توجه به اینکه هر فرد در حالت عادی، ممکن است دچار سردرد شود و طی تجربه به این نکته رسیده باشد که مدت زمان از بین رفتن سردرد حدودا 2 ساعت است، باید در محل هایی که بخاری های گازسوز غیر ایمن یا شومینه روشن هستند، نسب به موضوع سردرد، حساسیت های خاصی را از خود نشان داد.سردرد ناشی از مسمومیت گازی

 

سرگیجه

سرگیجه نیز یکی از عوامل مهم گاز گرفتگی یا خفگی با گاز CO میباشد. بدین صورت که فرد مسموم شده، هوشیاری خود را از دست میدهد و برای مدت زمانی به خواب عمیق فرو میرود

عدم تعادل

از دیگر عوامل گازگرفتگی با گاز CO، نداشتن و یا از دست دادن تعادل در فرد میباشد. این عارضه باعث شل شدن عضلات بدن شده و در صورت اینکه شدت این عارضه زیاد باشد، مشکلی در فرمان های مغزی فرد مورد نظر ایجاد کرده و ممکن است باعث مرگ ناگهانی شود.

تاری دید

از نشانه های مسمومیت شدید با گاز منوکسید کربن، تاری دید میباشد که در اثر کاهش اکسیژن به سلولهای مغزی اتفاق می افتد. اگر چنین علایمی را دیدید فورا محل مورد نظر را ترک کرده و وارد هوای آزاد شوید و به صورت نفس نفس زنان، از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

خواب آلودگی

از دیگر نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن، احساس خواب آلودگی میباشد که که متاسفانه فرد مورد نظر، این احساس را ناشی از خستگی میداند و با فرو رفتن در خواب عمیق، خود را بیشتر در محل آسیب قرار میدهد.

خواب آلودگی ناشی از مسمومیت با گاز

توهم

با افزایش مقدار گاز منوکسید کربن در خون و تشدید مسمومیت، فرد مسموم شده قدرت تمرکز فکری، حافظه و قدرت تشخیص خود را ازدست میدهد و دچار هذیان گویی یا توهّم میشود.

تهوع و استفراغ

شایع ترین نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن حالت تهوع، استفراغ، احساس خستگی و کوفتگی میباشد. این علائم ممکن است با علائم سرماخوردگی یکی باشد با این تفاوت که مسمومیت با گاز co باعث تب و لرزه در فرد مسموم شده نمیگردد.

ضعف عضلانی

از آنجاییکه با استنشاق هوای آلوده به گاز CO، مولکول منوکسید کربن بتدریج جای مولکول اکسیژن را در خون میگیرد، اکسیژن رسانی به بافتهای عضلانی با کندی صورت می پذیرد که موجب مردن سلولهای عضلانی میشود. در نتیجه فعالیتهای معمولی مثل راه رفتن نیز به تدریج و یا با سختی صورت میگیرد.

ضعف عضلانی ناشی از گاز گرفتگی

شما میتوانید با مراجعه به صفحه فروشگاه سپهر بنیان انرژی، از آخرین قیمت و سایر مشخصات دقیق محصولات باخبر شوید

جهت مشاهده اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *